Vízitúra a Lajtán – Királyhida (Ausztria) és Mosonmagyaróvár között

A Lajta (Leitha)  – sárfolyó – 182 km hosszú. Az ausztriai Schwarza és Pitten “folyók” egyesüléséből ered és Mosonmagyaróvárnál torkollik a Mosoni-Dunába. Viszonylag nagy esésű, sekély – tiszta (zöld) vízű és gyors folyású folyó. Partja meredek, sok kikötési lehetőség nincs. Szabályozása folytán számtalan fenékgát, mederkövezés, surrantó színesíti, bedőlt fák, uszadékhalmok lépten-nyomon megtalálhatóak a mederben.

Bruck an der Leitha (Királyhida) – Mosonmagyaróvár szakasz (kb. 60 km)

Veszélyek: bedőlt fák, fenékgátak (3 db) duzzasztó (Gattendorf-Lajtakáta – (ÁTEMELÉS JOBB OLDALON!), vízierőmű (Hegyeshalom), Duzzasztómű Mosonmagyaróváron, hidak, kövezések, zúgók

Jobb pihenőhelyek: Gattendorf (Lajtakáta) duzzasztó mellett, Zurndorf (Zurány) vízitúrás táborhely illetve a települések melletti part. Mosonmagyaróváron a duzzasztóműnél kialakított pihenőhely illetve a Malom-ági Lajtára vízreszállóhely várja a túrázókat.

Gyakorlott, felkészült túrázóknak számára ajánlott, parti kísérettel.

Hazai vonatkozás: A Mosonmagyaróvári Vízisport Egyesület határon átnyúló együttműködésben 2014-től egyedülálló víziturisztikai fejlesztésekkel támogatja a Lajtán való vízitúrázást, mind a “nagy” Lajtán, mind a Mosonmagyaróvár belterületén futó Malom-ági Lajtán.

Tipikus Lajta táj

Április első hétvégéjén indultunk neki a Lajta bejárótúránknak, Bruck an der Leitha (Királyhida) és Mosonmagyaróvár között – persze ez csak egy terv volt. Optimális létszámú társaság jött össze, helyismerettel rendelkező kísérővel (és később egy igazi nagy ágyú is – Wlasitsch Mirkó csatlakozott) 3 kenuval indultunk útnak a Királyhidáról a közúti híd alól

tipp: a híd előtt egy panzió parkolója a legmegfelelőbb a parkolásra, ám hosszú távon ne időzzünk, ne foglaljuk a helyet a parkoló autók elől – nem örülnek a hívatlan vendégeknek

201504041566
Vízreszállás a híd alól

A folyó felső (Királyhidától számítva felső) szakasza nem nélkülözi a meglepetéseket. Meglepődhetünk többek között azon is, hogy nincs szemét sem a parton, sem a vízben. Technikai szempontból fontosabb meglepetések azonban azok a vízből kiálló “csökök” (levágott fa maradék törzse, csonkja), melyek bizonyos vízállás esetén épphogy csak mutatják magukat a víz felszínén – komolyan kell koncentrálnia a vízitúrázónak, hogy észrevegye őket. Túránk során nem csak megleptést, hanem  borulást is okozott egy ilyen kis ottfelejtett “ajándék.

A “csök” áldozata

Nem csak ez lehet probléma ezen a szakaszon (Zurndorfig). Valószínűleg ritkán járják az erdészek a Lajta partját, mert nem ritka a teljes torlasz, mely miatt sajnos át kell emelnünk. A torlaszoknál még érdekesebb élményt okozhat a túrázó számára a “féltorlasz”, amit az ügyes kormányos is csak odafigyelve tud kikerülni. Nem is lenne probléma, ám a víz sebessége ezen a szakaszon igen magas, így borulás nélkül megúszni (gyönyörű képzavar…) komoly kormányzástechnikát igényel.

Kormányosok felkészülni!

tipp: erre a szakaszra, ha lehet, gyakorlatlan túrázókkal ne induljunk el és mindenképpen mérjük fel a kormányosok és általában a hajóegység felkészültségét.

Torlasz a Lajtán

Másik meglepetés – szerencsére a beszerezhető térképen jelölt – a  fenékgátak. Több is található ezen a szakaszon, sajnos nincsenek úgy kialakítva, hogy le lehessen csúszni rajtuk, így marad a kiszállás és átemelés. Figyelem: a fenékgátak nincsenek a parton előre jelölve, így figyeljük a térképet és persze nyissuk ki a fülünket is, a lezúduló víz hangja árulkodó!

tipp: átemelés helyett kötél segítségévelkönnyen le tudjuk ereszteni a hajónkat, így megspórolhatunk egy kis cipekedést.

Fenékgát közelről

A gyönyörű szép, tiszta vízű folyócska nem csak veszélyeket és aggodalmakat rejt magában, partja páratlan látnivalókkal kárpráztatja el a túrázókat. Szép, rendezett települések mellett halad a folyó, időnként egy-egy vízimalom és egyéb régi ipari épület színesíti a partot.

Talán vízimalom lehetett régen…

32.1 folyamkilométernél elérjük az első igazán komoly műtárgyunkat, a gattendorfi (Lajtakáta) duzzasztóművet. FIGYELEM: átemelés a jobb oldalon!

tipp: érdemes itt pihenőt tartani, sétálni egyet a faluban. Kényelmes, jól kialakított vízreszálló és átemelőhelyet alakítottak ki az Osztrák-Magyar turisztikai együttműködés következtében.

Duzzasztómű. (Természetesen) kötelező átemelés a jobb oldalon!

A műtárgy környezete egyébként tiszta és rendezett, az egészen érdekes mederkialakítás miatt egy csinos kis “vízeséssel” a háttérben uzsonnázhatunk a duzzasztó partján.

Íme a csinos “vízesés”

Tovább haladva a Lajtán már egy fokkal barátságosabb, kevésbbé bokros, bedőlt fás vízen evezhetünk. A táj és a part kissé ellaposodik, de azért itt is erősen érezhető a folyómeder mély bevágódása. Zurndorfig (Zurány) még két komolyabb fenékküszöbbel találkozunk, az első szintén átemelős (jobb part) a másodikon ellenben le lehet ereszkedni – ügyesen és odafigyelve.

infó: az ok, ami miatt nem tudunk ezeken az akadályokon túrahajókkal leevezni a vízben álló kövek, sziklák a meder közepén. Nincs kialakított csúszda, a vízben álló hatalmas kövek pedig biztosan felborítják a hajónkat – persze mindez normál vízállásnál igaz.

Átemelés a jobb parton (de lehetne a bal parton is)

Ezen a szakaszon egyébként számtalan kisebb-nagyobb zúgú van, amin le lehet kenuzni, érdekessé és izgalmassá teszik a túrát, nem is beszélve arról, hogy a nagy vízsebesség miatt igen jól tudunk haladni pihenőhelyünk, a nemrég épült zurndorfi (zurány) vízitúrás megálló felé.

Ornitofóbiások (madárfóbia) számára igazi kihívás lehet Zurndorfba beérkezni, minket nagyjából 300 liba várt a parton és vízen egyaránt. A kis öntevékeny populáció saját  magára vigyázott a falu határában – mert a pásztorukat sehol sem láttuk.

A parti “őrség”

A táborhely kikötőjében (jól látható kis öböl a jobb parton) várt minket Mirkó, aki az egész turisztikai összefogás egyik kezdeményezője és mozgatórugója volt a fejlesztés során ( persze most is az) és mosolyogva mutatta az új táborhelyet, amit még Ő maga sem látott, csak annyit tudott róla, hogy építenek valamit a túrázóknak, ne kelljen nekik a fűben aludniuk. Íme a végeredmény:

Fogadó épület

Komolyan vette a dolgát az Önkormányzat, gyönyörű kis táborhelyet “rittyentettek” a kaszálóra – vagy ahogy a helyiek hívják “Grillplatz” -ra. Itt láttam életem eddigi legnagyobb tűzrakóhelyét is:

Giga tűzrakó. Még látszanak az építkezés nyomai a háttérben

A táborhelyet bárki használhatja, előtte azonban szólni kell az Önkormányzatnak az érkezésről. Ha beindul a forgalom a vízen, akkor remélhetőleg állandó nyitvatartással számolhatunk. Tovább haladva folytatódik az izgalom, ám a víz egyre inkább szelídül. Nickelsdorf (MIklóshalma) után hamarosan határt lépünk és különösebb érdekességgel nem találkozunk, egészen a hegyeshalmi áramfejlesztő erőműig.

Tipikus táj a határhoz közel

A hegyeshalmi erőműnél kicsit nehézkes a kiszállás (jobb oldalon a műtárgy előtt tudunk kikapaszkodni), ám a “gazda” rendkívül segítőkész. Érdemes az áramfejlesztő beredezést megnézni pihenés képpen.

Az átemelés után jön az izgalom: a folyómeder bekeskenyedik, kanyargós, bokros, bedőlt fás, és mértek 20! Km/h sebességet is. Nagyon komoly feladat hárul itt a kormányosokra, akiknek minden mozdulatra oda kell figyelni. Az erőmű utáni néhány km a legizgalmasabb rész, érdemes tájékozódni előre, hogy van-e keresztbe dőlt fa a vízen. Ha van, emeljünk! A part meredek, csúszós. A bal part félsziget egy darabig, így ha az erőmű után felborulunk és még nem hagytunk el egy bal parti torkolatot, akkor a jobb oldalon másszunk ki a partra. A hajók mentése a nagy sebesség miatt problémás lehet.

sajnos a fényképes dokumentálás itt véget is ért, nekünk is sikerült felborulni egy hód által kidöntött fán, így a Mosonmagyaróvári Lajta-duzzasztóig csak szöveges beszámolóval szolgálhatunk.

A fentebb említett bal parti tokolat után a víz sebessége kissé lecsökken, a folyó kiszélesedik és kényelmes kanyarokkal halad fokozatosan lassulva a mosonmagyaróvári duzzasztógátig. A műtárgy autóval kényelmesen megközelíthető az óvári ipari park (TESCO) felől és aki itt szeretné a vízitúráját befejezni, annak ez egy tökéletes pakoló hely.

Még tovább haladva leevezhetünk egészen a Mosoni-Duna torkolatig, illetve kipróbálhatjuk a Mosonmagyaróvár belvárosát keresztülszelő Malom-ági Lajtát és izgalmas belvárosi csúszdáit is, ám ez már egy másik túraleírás témája.

Összefoglalva: Nagyszerű vízitúrás terület a Lajta, emlékezetes és izgalmas túraszakaszokkal találkozhatunk, akár egy akár 2 nap alatt teljesítjük ezt a szakaszt. Ami fontos: kezdőkkel ne!

írta: Henrik – DR-VTSZ

Leave a Reply