Nem teljesen kezdő szervezőként a vízitúrákat, – csakúgy, mint a többi túrát is, – három, egymástól élesen elválasztható nagy részre lehet osztani. Az első az előkészítés, a második maga a túra levezetése, a harmadik a szálak elvarrása, a túra befejezése, utómunkálatok…
Az előkészítés
A túravezetővé válás első lépése lehet, amikor olyan helyzetbe kerülünk, hogy mások számára szervezhetünk vízitúrát. Ez már önmagában nagy megtiszteltetés! Tervezni – szervezni nem tud egyszerre több személy, ám ha egy csapat megbízik bennünk abban, hogy megtervezzük a nyaralásukat, az már egy jó indító löket lehet ahhoz, hogy vízi-túravezetővé váljunk. Nem biztos, hogy (főleg első alkalommal) a vízen is mi magunk leszünk a vezetők , de a túra megszervezője mindig vezető szerepet fog a csapat és a vízen dolgozó túravezető szemében betölteni.
Éppen ezért legyünk nagyon körültekintőek, többször ellenőrizzük át saját munkánkat, számoljuk át a számolni valót és térképeket tanuljuk meg kívülről….
A tervezés
Tervezni többféleképpen lehet. Lehet racionálisan: könyvtárban, atlaszok, térképek felett, lehet más élményének, beszámolók, úti tippek hatására…
A tervezés során a már eddigi tapasztalatainkból kell kiindulni. Az előző cikkben említett „emberi” és szakmai kompetenciák szükségesek ahhoz, hogy a csoportunk számára a megfelelő vízterületet válasszuk ki, illetve a vízterületen belül a csoport számára leginkább optimális útvonalat, szakaszt jelöljük meg.
Sok kérdésre a választ a szakkönyvekből vagy a speciális vízitúra térképekből kaphatunk. Ma már kiváló és részletes útleírásokhoz tudunk hozzájutni, a térképboltokban pedig minden nagyobb magyarországi vízterületről kaphatunk térképet. A vízitúrázással foglalkozó szakkönyvek általában szakaszokra bontott túraútvonalat adnak meg. Ezek jellemzően a „klasszikus” útvonalak, melyek az elmúlt évtizedek során alakultak ki, leginkább a népszerűségük miatt (pl. Tisza folyó, Tiszabecs-Tokaj) Ezt saját ritmusunkra, saját igényeink alapján át is alakíthatjuk.
Jó tudni, hogy az üzletekben kapható turista vagy akár hajózási térképek nem minden esetben jelzik a part tulajdonságait, minőségét és tulajdonviszonyát, ami néha bizony kisebb kellemetlenséget okozhat. Jó szolgálatot tehetnek a vízügyi térképek, melyeket érdemes igényelni a területileg illetékes vízügyi igazgatóságtól.
Mire gondolunk itt? A jó és rossz kiszállóhelyek, magánterületek, kényelmetlen kikötési pontok, „szakadó”part, fás-erdős részek nincsenek a normál térképeken jelölve, pedig ezek fontosak a túra során. Ahogy ez sem, a vízen szembe jövő veszélyes pontok sincsenek a legtöbbször részletesen jellemezve, ezért ezekről a helyekről érdemes külön tájékozódni. (ilyenek pl. műtárgyak, zúgók, veszélyes kanyarok, stb…)
Információszerzés
Az Internet használata a mai világban elkerülhetetlen, az információk jó része megszerezhető a segítségével. A túrabarátok, egyesületek, helyi szervezők és szállásadók-kempingesek napi információira is szükség lehet, kérdezzük őket bátran, hogyha nemrég jártak a vízterületen, akkor melyik szakaszon mi várható, mire kell felkészülni, milyen újdonságok történtek az elmúlt időszakban?
Kifejezetten jó információ-beszerzési forrás lehet a helyszínen található kocsma, az ott megtalálható „helyi erők”, horgászok, halászok profi ismerői a helyi viszonyoknak. Mindig hallgassunk rájuk!
A túrázó csoport
Mindig vegyük figyelembe a csoport összetételét, gyakorlatilag ez dönt el mindent! Más az igénye egy homogén életkorú egyetemistákból, felnőttekből álló csoportnak, egy általános iskolás osztálynak és egy családokból álló csoportnak is. Más az a napi táv, amit a csoport meg tud tenni. Kezdő szervezőnek ezt nehéz megállapítani, később belejön az ember.
Elsőre tervezzünk napi max. 3-4 órás evezést! Ezt még több napon keresztül is bírja az ember, függetlenül attól,hogy milyen gyakorlattal, erőnléttel rendelkezik .
Ne feledd: a vízen töltött idő és az evezés ideje nem egyezik meg! 3-4 órás evezéshez kell legalább egy óra pihenő (ez általában eloszlik), így a 3-4 órából 4-5 óra lesz.
Mindig a leggyengébb „láncszemet” vegyük figyelembe és sose veszítsük szem elől az alábbi fontos elvárást: mindenkinek jól kell éreznie magát.
Egy példa: Ha 10 órakor indulsz el és a táv, amit meg kell tenni 4 órás megállás nélküli evezésre van, akkor pihenővel, kisebb – nagyobb megállókkal is 3-4 körül tudsz kikötni. Ez ugye plusz két óra vízen töltött idő. Furcsán hangzik ez, de mindig közbejön valami.
Mindig a valószínűsíthetőleg vízen töltött időről beszéljünk a többi túrázó számára, sose az evezés közben megtett távolságról.!
Amit mindenképpen tudnunk kell a jó szervezéshez :
– lehet-e nomád éjszakázóhelyet beiktatni a túrába? (ezt a csoport eldönti)
– hajlandó-e mindenki saját maga vinni a felszerelését vagy csomagszállító autó kell?
– van-e olyan egészségügyi problémával küzdő, akire figyelni kell, a túra során a betegsége problémát okozhat, amit kezelni kell.
– vannak-e különleges igények?
A fenti dolgok lényegében meghatározhatják a túra menetét és adott esetben az útvonalat is.
Különösen fontosak a gyerekek. Bizonyos korig (jellemzően 10-12 év) a gyerekek nem tudnak sokáig a fenekükön ülni, fáradtak, nyűgösek lesznek. Ha egy ilyen korú gyerkőc is van a túrán, válasszunk olyan útvonalat, ahol van lehetőség megállni, kiszállni a hajóból. Nem baj, ha a megállónál van játszótér, büfé, mosdó! És persze adjunk nekik feladatot, ne csak a vízen, hanem a parton is. Megéri 🙂
Ha nem lehet nomád megállóhelyet beiktatni, máris könnyebb a dolgunk: keressünk vízparti kempingekkel bőven ellátott folyót! Fontos, hogy olyan útvonalat válasszunk, hogy az előre eltervezett evezési időn belül átérjünk a következő megállóhelyre.
Ilyen vízterületek pl: Szigetközi-ágrendszer, Mosoni-Duna, Felső-Tisza, Szentendrei-Duna, Körösök bizonyos szakaszai, Duna felső szakasza…
Az eszközök kiválasztása és beszerzése
Amennyiben nem saját, hanem bérelt hajókkal túrázunk, érdemes jól átgondolni, hogy milyen eszközöket választunk. Ismerni kell a csoport összeállítását, meg kell kérdezni, akár előre, hogy ki kivel szeretne egy hajóban evezni? Javasolt 4-5 személyes túrakenukat bérelni. (szélesebb folyóvízen ott ahol kevés az átemelés lehet 5-6 személyes, nagyobb méretű túrakenu is) A 4 személyes túrakenu akár 2-3 személlyel is jól mozgatható, átemelhető, de stabilitása miatt akár 4 személy alatt is biztonságos lehet, ám a teljes „feltöltést” mindig jól át kell gondolni. Hajó számban érdemes felül tervezni! (kajaktúráknál természetesen egyszerűbb a helyzet és a hajók leosztása is)
Van néhány ökölszabály, amit be kell tartani:
– A hajóban ülő túrázóknak a saját kenujuk súlyát el kell bírniuk. Mind az esetleges átemelésnél, mind a pakolásnál, evezésnél, kikötésnél is fontos ez.
– Minden hajóban kell, hogy legyen egy tapasztalt kormányos. Ez iskolai csoportoknál kiemelkedő fontosságú! A kormányos legyen nagykorú (a – Hajózási Szabályzat min. 16 életévet ír elő, de legyen ez 18)
– Ha lehet, minden hajóban üljön legalább egy fiú!
– Családokat, ha lehet (vagy ha külön nem kérik), ne válasszunk szét!
– Egy kenuban ne legyen 2 gyereknél több! Ideális a 2 felnőtt 2 gyerek felállás, persze amennyiben 4 személyes kenukról van szó.
– Mindig legyen üres beülő, kenukat sose töltsük tele (tehát egy 20 fős csoportnak ne 5 hanem 6-7 4 személyes kenut kérj. Megéri.)
A túravezetői hajó ilyen szempontból egyedülálló: a túravezetőn kívül maximum egy ember üljön a hajóban, egy tapasztalt jó evezős, aki feltalálja magát és van tapasztalata a vízen. Ne feledd! A túravezetőnek kell a problémákat megoldani, oda kell tudnia evezni mindenhova. Semmilyen körülmények között NEM BORULHAT FEL!
Amennyiben gondoskodni kell a csomagszállításról parton, szállító autót kell szereznünk, illetve embert, aki ezt vezeti, vállalja a csomagok szállítását és vigyáz is rájuk. Csak rendkívül megbízható embert válasszunk erre a feladatra és olyan autóval, ami műszakilag rendben van. Nincs annál kellemetlenebb, amikor a kikötés után nincsenek a csomagjaink a parton. A rendkívül fontos parti személyzet munkájáról később bővebben írunk,
Útvonalbejárás
A könnyebb részen, az útvonal és az előzetes táborhelyek kijelölésén túlestünk. Most sokrétűbb feladat következik: az útvonal bejárása. Ha van időnk, válasszuk a legélvezetesebbet: az expedíciót.
Erre a túrára harcedzett társakat válasszunk. Szereljük fel magunkat térképekkel, a szakkönyvek jó tanácsaival, a lehető legjobb túrafelszereléssel, no meg némi pénzzel és RAJTA.
Az expedíció alatt rövid vízi távokat evezve megismerjük a vizet, annak nehézségeit és a partot is természetesen. Így pontosabban, személyes tapasztalatokra alapozva tudjuk meghatározni a legoptimálisabb lehetőségeket.
Jó tanácsok
Ismeretlen vízen ne kockáztassunk, veszélyesebb pontok (pl. zúgó, híd, bedőlt fás szakaszok) előtt kössünk ki, nézzük meg partról gyalogosan, mert sosem tudni, mi vár ránk a „másik” oldalon)
Út közben vezessünk naplót! Térképen jelöljük meg a veszélyes, érdekes pontokat, írjuk fel a fontosabb címeket, telefonszámokat!
Sokat segít egy videokamera a későbbi, többieknek tartott beszámolónál és így a naplóírással sem kell vesződnünk! Ebben az esetben – ha lehet – válasszunk sportkamerát!Kössünk ki minél több helyen, ne csak az előre eltervezett megállóhelyeken. Ki-ki kukkantva a partra jó ismereteket szerezhetünk az útvonalról
Ha kevés az időnk, be lehet járni az útvonalat gépjárművel is. Ennél a formánál viszont a parttól nem látható vízi szakaszok a későbbiekben gondot okozhatnak. Ha a bejárásnak ezt a formáját választjuk, a lehető legtöbbször próbáljunk lehajtani a vízpartra. A túraútvonalak mellett fekvő településeken valószínűleg sokan ismerik a vizet. Őket is próbáljuk megismerni. Érdemes betérni egy kisvendéglőbe, kocsmába, megkérdezni a horgászokat, a vizet járó helyieket.
Feladatuk még, hogy, az útba eső településeken felkutassuk, az orvosi rendelőt, címét, telefonját, legrövidebb elérhetőségét, stb. Meg kell ismernünk az élelmiszerboltok nyitva tartását, választékát, főleg a kisebb falukban probléma egy idegen nagyobb csapat jelenléte, hiszen a falu boltjaiban általában annyit rendelnek, ami a falu szükségleteire elég.
A település kulturális lehetőségeit is ismerjük meg (múzeumok, várak, csoda-parkok, stb.) , különösen azokra az eseményekre gondolva, melyek egybeesnek a túra ottlétének idejével. (pl.: falunap).
Fontos szempont, az gépjárművekkel kapcsolatos információk gyűjtése is: ismerni kell, szerviz, gumijavító, lakatos, benzinkút, címét, telefonját, nyitva tartását. Szerencsénk van, ha olyan autóval tudunk dolgozni, amit meg tud szerelni egy kisvállalkozó is, nem kell szakszervízbe vinni hiba esetén.
A tökéletes bejárás…
Ha a kettőt ötvözni tudjuk, azaz a vízen lévők, és a kísérő autó együttesen „dolgozik”, akkor a túraútvonal bejárása igen lerövidülhet időben és befektetett energia tekintetében egyaránt. Az evezős csapat naponta többször referál a víz állapotáról a szárazföldiek pedig a part és a táborhely elérhetőségéről.
A végső szakaszokat a kétféle bejárás optimalizálásával állapítsuk meg.
A költségvetés
A költségvetés megállapításánál erősen latba esik a leendő vízitúra komfortfokozata:
– Kísérő kocsi viszi a túrázók felszerelését?
– Saját vagy bérelt vízi felszereléssel zajlik-e a túra? Van-e „hivatásos” vízi-túravezető?
– Minden megálló fizetős szálláshelyen lesz?
– Étteremben/kempingben előre megrendelt étkezést választunk vagy saját magunk főzünk?
– Szárazföldi programot tervezünk-e?
Ezek az igények mind többletköltséget okoznak. Részben azért, mert a kiszolgáló személyt/személyeket, a járműveket ki kell fizetni, részben pedig azért mert a kemping és a rendelt étkezés borsos felárat jelentenek.
(Főleg) A táborban levő hölgyeknek, leányoknak, gyerekeknek azonban hosszabb túrán mindenképpen érdemes legalább 3-4 kempinget beiktatni a kulturált mosakodás végett.
A bérelt hajóknál az alábbi tényezőket kell figyelembe venni: mennyibe kerül egy hajó? Van-e mennyiségi kedvezmény? Kell-e a többi felszerelésért is fizetni? (hordók, mentőmellény, stb.…), mennyibe kerül a hajók induló helyre és visszaszállítása?
Jó tanácsok
A vízterülethez közeli bérbeadót válasszunk, és figyelj oda, hogy a hajózási szabályzat szerinti megfelelő felszerelést (mentőmellény, lapátok, kötél…) is adja-e. A vízen a rendőr nem lesz elnéző.
A hajókat a szállítás után még a parton az indulás előtt nézd át, a hibákat a bérbeadóval közösen jegyezd fel, később ebből ne legyen gond. Pót lapátot és mentőmellényt is kérj!
A megérkezés idejét és pontos helyét is tudasd a szállítóval, nekünk is és neki is jó, ha nem kell várni egymásra! Szerződést kössünk és mindig legyen nálad a vízen!
Lényeges része a túrának az étkezés. Az előre megrendelt étel drágább ám, biztosabb. Ha lehetséges, válasszuk ezt. A közös főzésnek nagyon jó csapatépítő hangulata van, ha a csoport vállalja és összedobjátok az alapanyagot, közös munkával nagyszerű esti program lehet egy bográcsos vacsora elkészítése.
Sarkalatos pont a szállítás, utazás is.
A mostani árak mellett majdnem teljesen mindegy, hogy bérjárművel, vagy vonattal, busszal utazunk-e. A bérelt jármű előnye, hogy nincs átszállás, és a vízparton rak ki a busz. Az alapanyagok, tábori felszerelések szállítására érdemes túraszervező vállalkozót választani. Jobban vigyáz a felszerelésre és néhány túra után már a szokásos helyeket is ismeri.
Kezdő csoport keressen egy tapasztalt, helyismerettel rendelkező vízitúra-vezetőt is, aki kíséri a társaságot. Manapság egyébként az eszközbérlés mellé általában kérhető túravezetés, kíséret is. Ne feledjük, helyismeret nélkül ne vágjunk neki a víznek! Ez a plusz szolgáltatás természetesen pénzbe kerül, ám egy főre lebontva megéri az a biztonságérzet, melyet egy tapasztalt vízi ember adni tud.
Jó tanács
Lehet még fűszerezni a tábort különféle programokkal, természetesen azok is pénzbe kerülhetnek. Gondoljuk át ezt, mert nagyon fontos a túra hangulata! A túrázók elégedettségének javítása érdekében az evezések közé iktass be egy-egy strand-, múzeumlátogatást, esetleg helyi programokon való részvételt.
Ha megvan a teljes költségvetés, annak 25-35%-át nem várt kiadásként hozzá kell adni. Az ezzel a költséggel megnövelt összeget el kell osztani a várt, vagy valós résztvevők számával és már lehet is hirdeti a tábort.
A túra kiírása, meghirdetése
Egy vízitúra lehet zárt, csak egy csoportot célzó (pl. iskolai osztályok), vagy lehet nyílt túra. Könnyebb a helyzetünk, ha azonos érdeklődésű, felkészültségi szintű személyek alkotják a csoportot, viszont sokszínűbb, ha több felől érkeznek a résztvevők. A túra lehet része egy felkészülésnek, de lehet a végcélja is egy felkészülési szakasznak.
A kiírásnak van néhány szabálya, hogy a későbbi félreértéseket elkerüljük:
– A túra célja: itt határozzuk meg az imént említett célokat, feladatokat. – Pontosan körülírjuk az elérendő célt és a terveink szerint hozzá vezető utat. A későbbiekben ehhez tartani is kell magunkat.
– A túra útvonala: honnan evezünk hova, a szálláshelyeket is meg kell adni
– A túra ideje: mettől meddig tart a túra. A ki-és beszállások, a megállóhelyek, kempingek elérhetősége térben és időben.
– Az indulás-érkezés ideje/helye: az utazástól függően a beszállás, illetve – egyéni utazás esetén – az alaptábor helye és a bejelentkezés ideje. Megérkezésnél szintén meg kell határozni ezeket a paramétereket, hogy az egyéni hazautazást segítsük.
– Részvételi költség: az előző fejezetben meghatározott költség megjelenítése, az összes szolgáltatás leírása a részvételi költség ellentételezésére vonatkozóan.
– Alapfelszerelés: a táborozó személyes használatú felszerelése. Túrafajtától függően tartalmazza ruházatot, ét-, illetve evőkészletet, stb., melyeket hoznia kell magával a túrára.
– A jelentkezés módja, határideje, Felelőst/felelősöket előre kijelölve, azok adatait előre megadva. (telefon, email) A befizetés történhet személyesen, vagy átutalással. Ezeket minden helyzetben igazolni kell!
A túra vezetője/vezetői és a szervező csapat: egy, vagy több felelős vezető neve és elérhetőségének megadása.
Jó tanácsok
Nem kell feltétlenül személy szerint mindenkivel kapcsolatot tartani, előre regisztrálni, praktikus megadni azt a lehetőséget, hogy egy jelentkező több személyt képviseljen. (pl: családfő vagy baráti társaság szervezője).
Segítségedre lesz az informatika és az Internet. Használd! Ha nem egy konkrét csoportnak szóló túrát, hanem nyílt túrát szervezel, akkor érdemes valamilyen On-line regisztrációs felületet készíteni, ahol az alapvető információkat is el tudod helyezni, illetve meg tudod kérdezni azt, ami szervezés szempontjából fontos, érdekes lehet. Számtalan ingyenes szolgáltatás áll a rendelkezésre, próbáld meg pl. a google cég rendszerét. Mindenképpen kommunikálj írásban is, az e-mail szerepe kiemelkedő a túrázói regisztráció folyamatában. Mindig vedd fel a telefont és minden e-mailre válaszolj legkésőbb egy-két napon belül.